Σάββατο 12 Δεκεμβρίου 2015

Χριστούγεννα και Κάλαντα

Τα Χριστούγεννα αρχικά γιορτάζοταν στις 6 Ιανουαρίου μαζί με τα Θεοφάνεια.
Όμως το 378 μ.χ στην Κωνσταντινούπολη για πρώτη φορά γιορτάστηκε η γέννηση του Χριστού στις 25 Δεκεμβρίου.
Τα κάλαντα είναι ένα έθιμο που κρατά τις ρίζες του απο εκείνη την περίοδο.
Ο συμβολισμός τους έχει ως εξής:α) την εξιστόρηση της γεννήσεως και της σημασίας που ήρθε στον κόσμο ο Χριστός και β)την τήρηση του εθίμου της γέννησης,που θέλει να μαζεύονται συγγενείς,φίλοι και γείτονες,στο σπίτι όπου περιμέναν τον ερχομό ενός παιδιού και έλεγαν διάφορα τραγούδια ή παινέματα στην επίτοκη μητέρα,για να πάνε όλα καλά με τη γέννα,και έπειτα μόλις ακουγόταν το πρώτο κλάμα του μωρού, έλεγαν τα συγχαρίκια τραγουδιστά για να γεμίσει το σπίτι με ευχές και να φέρουν ευτυχία και καλή τύχη στο νεογέννητο.
Έπειτα οι παρευρισκόμενοι ζητούσαν μπαξίσι όπως λέγεται στην Κωνσταντινούπολη δηλαδή φιλοδώρημα και φίλεμα δηλαδή κέρασμα, απ΄τον πατέρα του νεογέννητου.
Αν ήταν πλούσιος έπρεπε το μπαξίσι να είναι απο μια χρυσή λίρα , αν ήταν φτωχός έδινε αυγά ή αλεύρι.
Οι γυναίκες ,γειτόνισσες ,φίλες και συγγενείς της επίτοκης,έφερναν στην επίτοκη για τα" καλωσορίσματα" του βρέφους, διάφορα γλυκά και σαρμαδάκια*.
Απο αυτό το έθιμο , μέχρι και σήμερα τις μέρες των Χριστουγέννων φτιάχνουμε διάφορα γλυκά ,τα γνωστά μελομακάρονα και τους κουραμπιέδες*καθώς στην Ανατολική Θράκη και στην Κωνσταντινούπολη,δεν λείπουν απ΄το Χριστουγεννιάτικο τραπέζι, τα σαρμαδάκια*.
Επίσης την παραμονή των Χριστουγέννων το απόγευμα στις 24 Δεκεμβρίου δηλαδή, στην Ανατολική Θράκη και στην Κωνσταντινούπολη σε όποια μέρη τηρούν αυτά τα έθιμα,
τα παιδιά που πηγαίνουν στα σπίτια για τα κάλαντα,εκτός το γλυκό και το φιλοδώρημα,οι νοικοκυρές έχουν ετοιμάσει ψωμάκια που μέσα στο καθένα, όλα έχουν, απο ένα νόμισμα.
Έτσι  παρατηρούμε ότι στο έθιμο με τα κάλαντα τηρείται το εθιμοτυπικό της γέννησης.
Δηλαδή το τραγούδι ,το γλυκό ,το φίλεμα και το φιλοδώρημα.
Η λέξη Κάλαντα είναι λατινική (Calenda) και σημαίνει αρχή του μήνα.
Τα Κάλαντα στο Βυζάντιο ονομαζόντουσαν Κάλενδοι.(Ρωμαική Πρωτοχρονιά).
Τα Βυζαντινά Κάλαντα...είναι η εξιστόρηση του ερχομού του Χριστού...που συμβολίζει...τη σωτηρία του ανθρώπινου γένους απ΄την πτώση του Αδάμ στο πέρασμα της Καινής Διαθήκης.
ΒΥΖΑΝΤΙΝΑ ΚΑΛΑΝΤΑ
Άναρχος Θεός καταβέβηκε και εν τη Παρθένω κατώκησε.
Ερρουρέμ ,ερρουρέμ,ερρουρερουρέμ,χαίρε Δέσποινα.
Βασιλεύς των όλων και Κύριος, ήλθε τον Αδάμ αναπλάσασθαι.
Άγιος,άγιος,άγιος υπάρχεις και Κύριος.
Γηγενείς σκιρτάτε και χαίρετε,τάξεις των Αγγέλων εφραίνονται.
Χερουβείμ,Χερουβείμ, χαίρε Παναγία Δέσποινα.
Δεύτε εν σπηλαίω κατίδωμεν,κείμενον εν Φάτνη τον Κύριον.
Έρρουρέμ,ερρουρέμ,ερρουρερουρέμ,χαίρε Δέσποινα.
Εξ Ανατολών Μάγοι έρχονται,δώρα προσκομίζουσιν άξια,
Χερουβείμ,Χερουβείμ,χαίρε,χαίρε Παναγία Δέσποινα.
Ήκουσεν Ήρωδης το μήνυμα κ΄όλος εταράχθη ο δόλιος.
Άγιος, άγιος,άγιος υπάρχεις και Κύριος.
Πύλαι ουρανόν ηνεώχθησαν, Άγγελοι αυτόν ανυμνήτωσαν.
Άγιος,άγιος,άγιος υπάρχεις και Κύριος.
χαίρουσα η κτίσις αγάλλεται και πανηγυρίζει,εφραίνεται.
Ερρουρέμ,ερρουρέμ,ερρουρερουρέμ,
χαίρε Δέσποινα.
Ψάλλοντες Χριστόντον Θεόν ημών, τον εν τω σπηλαίω τικτόμεννων.
Άγιος, άγιος,άγιος, υπάρχεις και Κύριος.
Ω Παρθενομήτωρ και Δέσποινα,
σώζε τους εις Σε καταφεύγοντας
Χερουβείμ,Χερουβείμ,χαίρε,χαίρε Παναγία Δέσποινα.

Καλά Χριστούγεννα

Αnais Zolie 

*Σαρμαδάκια=ντολμαδάκια που γίνονται  με...αμπέλόφυλλά ή μαρουλόφυλλα και συμβολίζουν με το τύλιγμα τους τα σπάργανα...δηλαδή το πανί που τύλιγαν τα νεογέννητα...
*Ο κουραμπιές είναι τουρκική λέξη...και σημαίνει το γλυκό που μοιάζει με μπισκότο...



















 

Παρασκευή 4 Δεκεμβρίου 2015

Το έθιμο της "Βαρβάρας" απ΄τη Θράκη ως την Κωνσταντινούπολη

Κάθε 4 Δεκέμβρη τόσο στη Θράκη όσο και στην Κωνσταντινούπολη απ΄τα πολύ παλιά χρόνια ,επικρατεί το έθιμο της "Βαρβάρας".
Είναι ένας χυλός ο οποίος παρασκευάζεται με υλικά όπως το σιτάρι ,οι σταφίδες,τα σύκα,τα καρύδια,το σουσάμι,τα αμύγδαλα,το ρόδι,το μήλο,κανέλα κ.τ.λ...ανάλογα με τον τρόπο παράδοσης της συνταγής, της κάθε τοποθεσίας και γίνεται προς τιμήν της εορτής της Αγίας Βαρβάρας.
Ξεκίνησε την εποχή που ο Διόσκουρος που ήταν άρχοντας της Ηλιούπολης, κατά τους χρόνους του αυτοκράτορα Μαξιμιανού (286-305 ) μ.χ.
Όταν εκείνος στην προσπάθεια του να εξοντώσει τους χριστιανούς ,- διότι είχε καταλάβει ότι η κόρη του η  Βαρβάρα είχε αρχίσει να πιστεύει στον Ιησού Χριστό και να ακολουθεί τα βήματα των υπόλοιπων χριστιανών της εποχής-έκανε το εξής- έβαζε στο ψωμί που προοριζόταν για αυτούς προς κατανάλωση δηλητήριο.
Η  Βαρβάρα όταν μάθαινε ότι το έκανε ,πήγαινε κάθε φορά και ειδοποιούσε τους χριστιανούς να μην φάνε και να μην αγοράσουν ψωμί εκείνες τις μέρες που θα ήταν δηλητηριασμένο και τους έλεγε για να συντηρηθούν να καταναλώνουν ότι ξηρούς καρπούς είχαν φυλαγμένους στα σπίτια τους εκείνες τις μέρες.
Μετά τον αποκεφαλισμό της Βαρβάρας απ΄τον ίδιο της τον πατέρα τον Διόσκουρο , ο όποιος θέλησε με τα ίδια του τα χέρια να κάνει αυτή την αποτρόπαια πράξη ,επειδή η κόρη του η  Βαρβάρα έγινε χριστιανή, ξεκίνησαν οι χριστιανοί να φτιάχνουν ένα χυλό με ξηρούς καρπούς και με αυτόν τον τρόπο να τιμούν την  Βαρβάρα.
Στο Βυζάντιο ο χυλός αυτός ονομαζόνταν "Ασουρέ"ή Αsure στην τουρκική γλώσσα.
Στη Θράκη και στην Κωνσταντινούπολη ...την παραμονή της εορτής της Αγίας Βαρβάρας,  οι νοικοκυραίοι στα σπιτικά τους ετοιμάζουν τη "Βαρβάρα" ή τη "Βαρβαρούλα" 'οπως το λένε στην Πρίγκηπο της Κωνσταντινούπολης όπου γίνεται και το εξής έθιμο.
Τα ξημερώματα της εορτής της Αγίας Βαρβάρας στέλνουν ο ένας στον άλλον,γείτονες ,συγγενείς και φίλοι απο ένα πιάτο "Βαρβαρούλα".
Άλλοι πάλι θεωρούσαν ότι όποιος έτρωγε απ΄το νηστίσιμο αυτό γλυκό χυλό θεραπευόνταν απ΄την ευλογιά.
Επίσης πίστευαν ότι όποιο σπίτι έφτιαχνε "Βαρβάρα" και τιμούσε τη μέρα αυτή την Αγία Βαρβάρα,θα έπαιρνε δύναμη και θα είχε καλή υγεία και πολλά αγαθά.
Η Αγία Βαρβάρα επίσης είναι προστάτιδα των μικρών παιδιών και λέγεται κατά την παράδοση ότι τα φυλάει απο σοβαρές παιδικές ασθένειες.
Στην περιοχή που λέγεται Μακρά Γέφυρα στην Ανδριανούπολη, μέσα στο χυλό της "Βαρβάρας" ρίχνουν 3 κουκιά και θεωρούν καλότυχο όποιον τα βρεί.
Η γιορτή της Αγίας  Βαρβάρας απ΄τα πολύ παλιά χρόνια ήταν το σημείο που χρονικά σταματούσαν οι γεωργοί της ασχολίες τους.


Αnais Zolie